Jak začít podnikat
Pokud se rozhodujete vydat na cestu samostatné výdělečné činnosti, dovolte mi pár následujících myšlenek (či spíše úvah), které by Vám k tomu mohly být nápomocny:
1. Nejdříve se zamyslete nad sebou samým (samou) a zkuste si udělat takovou SWOT Analýzu Vaší osobnosti. Zkuste si odpovědět na pár následujících otázek a ty začleňte do následující tabulky:
Základní SWOT Analýza Vaší osobnosti:
Silné stránky | Slabé stránky |
Příležitosti | Hrozby |
- Vaše znalosti, dovednosti a vědomosti v oboru
-
Odolnost vůči stresu
-
Schopnost zdravého riskování
-
Důslednost, pracovitost, vytrvalost
-
Zdravotní předpoklady
-
Víra v úspěch či obavy z neúspěchu
-
Schopnost sebevzdělávání
-
Schopnost vést lidi a motivovat je
-
Ochota přijímat nové nápady a přinášet
nové myšlenky
- Schopnost současného zvládání rodinných povinností
Začleněním těchto (a jim podobných otázek) získáte představu o svých případných schopnostech pustit se do světa podnikání.
2. Pakliže jste touto SWOT Analýzou dospěli k názoru, že Vám slůvko „podnikání“ není cizí, je třeba přistoupit k druhému kroku, a tím je stanovení si vlastních cílů. K tomu by Vám mohly být nápomocny odpovědi na následující otázky:
- Budu své firmě věnovat veškerý svůj volný čas?
- Vytvořím prostředí, ve kterém se budou cítit dobře i mí zaměstnanci?
- Budu pracovat s malým nebo velkým počtem zaměstnanců?
- Chci mít dostatek času i pro svoje přátele či rodinu?
- Chci se i nadále věnovat svým koníčkům?
Tyto a jim podobné otázky doporučuji konzultovat s někým, kdo Vaši osobnost velmi dobře zná a který Vám může pomoci posoudit Vaše schopnosti, dovednosti nebo kvality a může Vás tak svým názorem nasměrovat k tomu správnému rozhodnutí.
A pakliže jste se ve svém odhodlání dostali až sem a jste o svém záměru začít s podnikáním již přesvědčeni, nebrání Vám už nic k sestavování marketingového plánu. O tom, jak si takový marketingový plán sestavit, se dočtete v rubrice Jak na marketingový plán.